header-banner

Значимостта на езиковото развитие при децата



Развитието на речта е сложен процес, който отнема години. Разбирането на речта е само една част от процеса на общуване. Развитието на езика се стимулира от социалното взаимодействие, когнитивната активност и концептуалната дейност. Основите на езика се поставят през първите две години от живота. След 24-месечна възраст могат да се произнесат над 100 думи, а на четиригодишна възраст се създават пълни и логически свързани изречения.

Етапи в развитието на езика

Скоростта на езиковото развитие се влияе от много фактори, като например средата, в която живее детето. Взаимодействието с родителите играе важна роля за езиковото развитие, разказването на приказки и игрите с думи спомагат за значително подобряване на резултатите в областта на грамотността. Други фактори, като генетиката и медицински състояния, например загуба на слуха, също могат да повлияят на развитието на речта. В резултат на това, загубата на слуха се отразява на разбирането на речта. Което не само забавя развитието на езика, но и коригирането на речевите грешки. Децата с увреден слух обикновено се наблюдават от логопед, за да се коригират речевите грешки и най-често произношението на високочестотни звуци като съгласните "С" и "Ф".

Въпреки че степента на езиковото развитие варира значително при отделните индивиди, за оценка и измерване на нормалното протичане на процеса се използват определени ключови показатели. Децата с речник под 50 думи след навършване на двадесет и четири месеца се определят като деца със забавено експресивно езиково развитие. Изоставането в езиковите етапи може да се отрази на успеха в училище, на преодоляването на тревожността и върху наличието на социални затруднения в развитието на детето. През годините са разработени множество техники и инструменти за развитие на езика, за да се гарантира, че всички деца могат да достигнат тези етапи. Ако сте загрижени за развитието на речта на детето си и не сте изследвали слуха му, помислете дали да не се свържете с неговия педиатър, за да обсъдите опасенията си.

Диагностициране на загубата на слуха при деца

Загубата на слуха често се развива с течение на времето, но е възможно още при раждането децата да се диагностицират със загуба на слуха поради генетични причини или усложнения по време на бременността. Проучванията показват, че всяка година 4 на 1000 деца се раждат с някаква форма на загуба на слуха. За тези деца получаването на слухови апарати възможно най-скоро е от съществено значение за развитието на езика.  След като децата бъдат диагностицирани със загуба на слуха, обикновено им се поставят слухови апарати на шестмесечна възраст. Ако традиционните слухови апарати не са подходящ вариант, кохлеарните импланти (които се имплантират по хирургичен път) обикновено са следващата препоръка на лекаря.

Най-ефективното средство за установяване на степента на чуваемост при възрастните изисква те да реагират всеки път, когато чуят звук. За съжаление това не е приложимо при децата. Съществуват няколко подхода за изследване на слуха при различните етапи на развитие. Те включват използването на отоакустични емисии (OAEs), слухова реакция на мозъчния ствол (ABR), визуална аудиометрия с усилване (VRA) и игрова аудиометрия.

Видове тестове за бебета и деца

  • OAEs - Тестът се използва, за да се установи колко добре работи вътрешното ухо, или кохлеята. Той измерва отоакустичните емисии.  В ухото се поставя малка слушалка или сонда. Сондата издава звук и измерва звуците, които се връщат обратно. Медицинският специалист, който провежда теста, може да види резултатите на екрана на монитора.
  • ABR - Тестът за слухова реакция на мозъчния ствол (ABR) ни показва как работят кохлеята и мозъчните канали за чуване. Възможно е да го срещнете и под името слухов евокиран потенциал (AEP). На главата на бебето се поставят електроди, докато в ушите му се пускат звуци. След това се измерва реакцията на мозъка към тези звуци. С помощта на теста ABR може да се направи широкообхватен, но точен тест на слуха.
  • VRA - При VRA аудиологът предразполага детето Ви да реагира, като обръща главата си към звука, и след това го възнаграждава с играчка, светлини или други звуци, които са разположени от двете страни на звуковата кабина. При някои обстоятелства в кабината може да има и друг член на екипа, който да помага при тестването. По същество не е задължително детето Ви да изпълнява задача, а по-скоро от него се очаква да обърне глава към звука от любопитство.
  • Аудиометрия чрез игра - При аудиометрията чрез игра обикновено има двама души, които помагат при тестването. Единият от тях играе с детето Ви в звуковата кабина, докато аудиологът извършва теста на слуха. Вместо да натиска бутон, когато чуе звук, лекарят изисква от детето Ви да играе, когато чуе звука. Например, молба да добави блокче на кула или да постави монета в дадена игра. Аудиометрията чрез игра е най-подходяща за деца на възраст от 3 до 6 години, въпреки че това може да варира в зависимост от вниманието на детето и способността му да бъде приучено към съдействие по време на теста.

Важно е да разберете дали бебето Ви има увреждане на слуха. Неоткритата загуба на слуха може да доведе до забавяне в езиковото развитие на детето, което пък от своя страна би могло да предизвика поведенчески и емоционални проблеми, а по-късно и проблеми в училище.  Колкото по-рано се установи загубата на слуха, толкова по-добре. Съществуват редица достъпни услуги в помощ на децата със загуба на слуха. Ранното откриване означава, че те могат да получат необходимата помощ веднага, а това им дава еднакъв шанс да развият езикови умения като децата, които чуват.